Friday, September 28, 2012

PENGALAMAN PERTAMA MENYUSUKAN ANAK

Harini saya nak bercerita pengalaman pertama melahirkan anak dan menyusukan. Sejak saya mengandung lagi saya telah memasang niat untuk menyusukan anak sampai 2t. Masa 1st time bf mmg rasa kekok. Semua serba tak kene. Rasa tension jugak la. Tapi biler dah masuk seminggu rasa dh ok dh.

Anak saya ni lelaki. Isyraf memang kuat menyusu. Die menyusu boleh dikatakan setiap 1 jam. Sampai saya dah tak larat. Tiba2 saya terfikir kenapa die menyusu terlalu kerap walau pun setiap kali die menyusu agak lama lebih kurang 1jam setiap sesi. Macam2 persoalan timbul kat kepala saya. Susu aku tak banyak ke atau cair ke?

Erm dh start 2w melahirkan saya start buat stok. Sbb nanti dah nak masuk kerja semula. Setiap hari saya pump dan pump. Tapi susu saya cair dan dalam 1h hanya dapat paling banyak pun 7oz je. Tb2 terfikir, kalau mcm ni la performance aku, dapat ke aku menyusukan isyraf sampai 2t. Mcm tak mungkin je.

Saya dah mula risau dan cuba cari petua2 di internet cara untuk menambah susu. Saya terjumpa satu blog ni. Sangat informatif. Gambar2 yang ada diblog tu buat aku rase tercabar. Macam mana la dieorang ni boleh dapat 10oz sekali pump. Yang saya ni sehari 7 oz je..huhu -_-. Aku pun cuba contact pemilik blog tu. Rupa2nya die mengambil mengambil set penyusuan shaklee. Dalam hati rasa ragu2. berkesan ke supplement ni. Takut nanti beli2 tapi tak menjadi. Tapi masalah nye dari hari ke sehari susu saya seakin kurang dan cair.

Fikir punya fikir aku pun try beli set penyusuan yang paling baik iaitu 3M. Pada mulanya aku frust sgt2 sbb mcm takde improvement pun. Tapi tiba2, masuk hari ke 5 aku makan supplement tu semuanya berubah. Nak tau perubahannya, ni la die hasilnya:
1. dulu 1h dapat 7 oz je, skrg 1h 20 - 24 oz
2. Dulu susu cair, sekarang pekat dan bewarna kekuningan
3. Dulu setiap hari rasa nak tido je, skrg sgt bertenaga. Walaupun saya tido lewat tapi saya boleh bangun awal pagi dan lebih segar.
4. Dulu isyraf minum kerap dan lama, tapi skrg die cepat kenyang dan tahan lama
5. Dulu saya ada masalah sukar membuang air besar, tapi sekarang setiap hari tau
6. Kulit saya rasa lebih lembap

Tapi kalau makan supplement ni kene minum air banyak2. at least 3L per day. Insyaallah berkesan dan lakukan power pumping. Memang rasa sangat puas hari. Bawah ni gambar set yang saya amalkan




***** KEPADA SESIAPA YANG NAK DAPATKAN INFO BERKENAAN PRODUK NI BOLEH BERHUBUNG TERUS DENGAN SAYA MELALUI :

SMS/ WHATSAPP: 0129802927
FB: Ezan Karim
FB Fan Page: Mom & Kidz Shop 
EMEL: izankarim28@gmail.com

 

No comments:

Post a Comment